اخبار و مقالات

آموزش کار با یونیت دندانپزشکی

آموزش کار با یونیت دندانپزشکی
4.5/5 - (15 امتیاز)

آموزش کار با یونیت دندانپزشکی

 صندلی دندانپزشکی از حیاتی ترین تجهیزات دندانپزشکی در تمامی کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی است. یکی از مهم ترین پارامتر های ماندگاری و عدم خرابی های پی در پی تجهیزات دندانپزشکی به ویژه یونیت صندلی، نحوه استفاده صحیح از بخش های مختلف این دستگاه چند منظوره است. در این مطلب آموزش کار با یونیت دندانپزشکی را بررسی میکنیم.

جهت شناخت هرچه بهتر یونیت صندلی دندانپزشکی، ابتدا باید با بخش های مختلف یونیت صندلی آشنا شویم و کاربرد آن را بدانیم.

 

جهت کسب اطلاعات جامع تر در مورد تجهیزات و یونیت صندلی دندانپزشکی، مطلب ” یونیت دندانپزشکی ” را مطالعه کنید.

ورودی و خروجی های یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت صندلی دندانپزشکی فرازمهر به عنوان یک دستگاه چند منظوره جهت انجام عملکرد های متفاوت خود نیازمند 3 ورودی زیر می باشد.

  1. نیروی الکتریکی (برق)
  2. آب
  3. هوای فشرده

چنانچه هر یک از پارامتر های ورودی سیستم با اختلال مواجه شود ، قطعا بخش های اساسی یونیت صندلی از کار می افتد.

  • وظایف نیروی الکتریکی یونیت دندان پزشکی

جهت برقرای اتصالات و ارتباطات الکتریکی یونیت صندلی دندانپزشکی، روشن شدن شیر های برقی ، تامین انرژی جهت روشن شدن چراغ یونیت صندلی و… نیازمند نیروی برق هستیم.

  • وظایف آب ورودی به یونیت دندانپزشکی

دومین ورودی حیاتی یونیت صندلی های دندانپزشکی، آب لوله کشی میباشد. خنک شدن سطوح در حال تراش دندانی ، ایجاد خلا در سیستم مکش ساکشن های آبی ، تامین میزان آب مورد نیاز جهت شستشو دهان بیماران و… از وظایف آب ورودی میباشد.

  • وظایف هوای فشرده

اساس کار توربین های دندانپزشکی و سیستم های گردان یونیت صندلی ، بهرمندی از نیروی محرکه هوای فشرده است. ورود هوای فشرده (بدون رطوبت) به داخل سیستم های گردان و همچنین تامین نیروی کافی جهت حرکت آب مورد نیاز بخش های مختلف و عملکرد مکانیزم های پنوماتیکی یونیت صندلی دندانپزشکی فرازمهر از وظایف هوای فشرده میباشد.

روشن کردن یونیت دندانپزشکی

 پس از آنکه از ورود سه مورد ذکر شده به باکس تاسیسات یونیت صندلی مطمئن شدیم، با زدن کلید پاور دستگاه (نصب شده بر روی باکس یونیت) اقدام به روشن نمودن دستگاه یونیت صندلی می نماییم.

شایان ذکر است جهت جلوگیری از نوسان برق و عدم آسیب رسی به برد های الکترونیکی یونیت صندلی، بهتر است از نوسان گیر (استبلایزر) در مسیر برق ورودی یونیت صندلی استفاده کنیم.

پس از ورود جریان برق به داخل یونیت صندلی و روشن کردن کلید پاور، ابتدا شیر آب ورودی به سیستم را باز میکنیم و با تغییر وضعیت سوییچ ورود هوا به داخل یونیت، جریان هوا برقرار میشود و یونیت آماده بکار میشود.

کنترل ورودی های یونیت صندلی

جهت بررسی میزان آب و هوای فشرده ورودی به یونیت دندانپزشکی، میتوانیم از گیج های نصب شده بر یونیت صندلی موارد ورودی را بررسی و کنترل کنیم ، چراکه با تغییر در مقادیر استاندارد، مسلما عملکرد یونیت صندلی با اختلال مواجه میگردد.

تابلت اصلی یونیت دندانپزشکی فرازمهر

بیمار با قرار گرفتن بر روی صندلی و پشتی یونیت دندانپزشکی، خود را برای معاینه و درمان آماده میکند؛ تمام تجهیزات مورد نیاز دندانپزشک بر روی تابلت اصلی دستگاه و تمام تجهیزات مورد نیاز دستیار دندانپزشک بر روی تابلت منشی دستگاه قرار دارد. کلید های کنترل پوزیشن و همچنین کلید های عملکرد سیستم لیوان پر کن و کراشوار بر روی تابلت نصب شده اند.

تابلت و تجهیزات دندانپزشکی - یونیت دندانپزشکی

  • پوآر دندانپزشکی

اولین بخش از تجهیزات تابلت یونیت صندلی، پوآر آب و هوا میباشد. پوآر یک وسیله کاربردی در معالجات دندانپزشکی است. این قطعه دارای دو سوییچ است، یک سوییچ برای انتشار آب و دیگری برای انتشار هوا میباشد. درصورتی که هردو سوییچ را با هم فشار دهیم، آب و هوا با هم ترکیب میشود و محصول خروجی مه پاش میباشد. از پوآر جهت شستشو، مرطوب کردن و خشک کردن داخل دهان استفاده میشود. بر روی تابلت 2 الی 4 شلنگ دیگر فارغ از پوآر قرار میگیرد.

  • جرمگیر دندانپزشکی

ممکن است یونیت صندلی شما دارای دستگاه جرمگیر (کویترون) نیز باشد که یکی از شلنگ ها به قلم کویترون متصل شده است.

  • هندپیس

بخش اساسی و حائز اهمیت تابلت اصلی دستگاه، شلنگ های متصل شونده به هندپیس های درمانی هستند. هندپیس ها واحد های مجزایی هستند که برای تراش کاری و برساژ دندان استفاده میشوند مانند توربین، ایر موتور و آنگل ها.

 

پدال مرکزی یونیت صندلی

هر دستگاه یونیت صندلی دندانپزشکی دارای یک پدال پایی مرکزی میباشد. پدال یونیت صندلی وظیفه فرمان دهی به بخش های مختلف یونیت صندلی را ایفا میکند. دندانپزشک با فشار دادن محفظه فشار پدال پایی یونیت صندلی باعث ورود آب و هوای مجزا به داخل اینسترومنت های دندانپزشکی میشود؛ با ورود هوا به داخل هندپیس ها ، نیروی محرکه تامین میشود و فرز ها به گردش در می آیند.جهت خنک شدن و شستشو نسبی محل تراش، مقدار مشخصی آب (با دبی خروجی معین شده توسط دندانپزشکان با تنظیم پیچ های قرار گرفته در زیر تابلت اصلی یونیت) از منافذ خروجی خارج میشود.

کراشوار و دوش لیوان پر کن

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بر روی تابلت اصلی دستگاه کلید هایی جهت انجام عملکرد لیوان پر کن و شستشو کراشوار تعبیه شده است. ممکن است در آغاز، میان و پایان فرایند درمانی، دندانپزشک از بیمار بخواهد که دهانش را بشوید. جهت شستشو فضای دهان، بیمار نیاز به مقداری آب و مخزنی برای تخلیه ترشحات دهانش دارد.

سیستم لیوان پر کن با تامین میزان آب مورد نیاز برای شستشو دهان و کراشوار با تامین محفظه ای برای تخلیه آب و ترشحات دهان، این امکان را برای بیماران فراهم میکند. پس از تخلیه ترشحات با زدن کلید کراشوار، فضای داخلی آن به وسیله آب شستشو میشود. علاوه بر شستشو، خونآبه و ترشحات منتقل شده به کراشوار به کمک آب به فاضلاب منتقل میگردد.

کراشوار و تجهیزات دندانپزشکی

 

در تولید و ساخت یونیت صندلی های فرازمهر اصفهان (با برند دنتین) تمامی نکات بهداشتی و پیشگیرانه از انتشار عفونت به عنوان یک اصل مهم مد نظر قرار گرفته میشود.

چراغ یونیت صندلی

جهت روشن کردن فضای داخل دهان بیمار، یک چراغ مناسب بر روی یک پایه متحرک نصب شده است. چراغ دارای دستگیره جهت تنظیم و قرارگیری در جهت تابشی مناسب میباشد. با زدن کلید چراغ که برروی تابلت قرار دارد میتوانیم چراغ را روشن و خاموش کنیم. عمدتا چراغ یونیت های دندانپزشکی از لامپ های هالوژن ساخته شده اند.

امروزه نسل جدیدی از چراغ هایLED  به عنوان جایگزین چراغ های هالوژن قدیمی بکار آمده اند. یونیت صندلی های تولیدی توسط شرکت فرازمهر اصفهان امکان نصب نسل جدیدی از چراغ های نوین را دارا میباشند.

چراغ و تجهیزات دندانپزشکی - یونیت صندلی دندانپزشکی

تابلت منشی

دستیاران مطب های دندانپزشکی جهت همراهی پزشکان در امور درمانی نیازمند برخی دسترسی ها به یونیت دندانپزشکی هستند که تمام موارد مورد نیاز آنها بر روی یک صفحه ای به نام تابلت منشی در جهت مقابل تابلت اصلی یونیت نصب شده است. یک پوآر آب و هوا مجزا، شیلنگ سرساکشن، پنل کنترل پوزشین های صندلی و کلید های کنترل لیوان پر کن و کراشوار بر روی آن قرار گرفته است.

 

تابلت منشی یونیت صندلی دندانپزشکی

 

شرکت فراز مهر تولیدکننده انواع تجهیزات دندانپزشکی در اصفهان، همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمای خرید انواع یونیت و تجهیزات دندانپزشکی با مشاوران فرازمهر تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *